torsdag, november 09, 2006

I grew up in a middle-class family


Jeg skriver det på engelsk, først og fremst fordi det var slik jeg hørte det. Men samtidig slo det meg at denne setningen ikke ville føle seg hjemme i det norske språket.

Når voice-over på amerikanske og engelske filmer skal fortelle om seg selv, dukker gjerne middle-class opp i andre setningen. Denne gangen var det en franskmann som sa det. Når hørte du sist en nordmann åpne med å fortelle om klassen sin?

Nei, det er ingen nyhet at Norge ikke har noe stort klasseskille, men jeg ble så fascinert over hvordan det sosiale Norge kort (og kanskje naivt) kan presenteres i fraværet av den lille setningen. I grew up in a middle-class family. Det er amerikanernes setning.

Norge ble igjen kåret til verdens beste land å bo i.

My name is Kristian. I grew up in a Norwegian family.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Bejbi. jeg liker vanen din med å google rare mennesker. :-)

11 november, 2006 05:27  

Legg inn en kommentar

<< Home