lørdag, desember 30, 2006

Om å avslutte en film.

En dame på 80 år ringte meg på jobben i går:

- Ja, god kveld, dette er fru ****. Har du litt tid?
- Jada, det har jeg, vet du!
- Du skjønner det at nå har jeg sett på filmen Match Point og den var fantastisk, men nå vil jeg gjerne avslutte den og det får jeg ikke til.
- Avslutte filmen? Mener du at vil slå av DVD-spilleren din?
- Ja, nå har jeg trykket litt på alle knappene og TV-en slår seg av og på, men jeg får ikke avsluttet filmen.
- OK, men hvis du finner en rød knapp i hjørnet på TV-kontrollen, slår den antageligvis av TV-en og hvis du finner en rød knapp i hjørnet på kontrollen til DVD-spilleren, vil nok den slå av DVD-spilleren.
- Da prøver jeg det. ... Men nå slo jo alt sammen seg av!
- Var det ikke det du ville, da?
- Nei, jeg må jo få ut filmen også!
- Å, så det er det du prøver. Da må du se etter en knapp som har en strek med en trekant over [altså open/close-knappen] og trykke på den.
- Er det den i midten?
- Det vet jeg ikke, alle kontroller er forskjellige.
- Uff, da... Jeg prøver å trykke litt på alle knappene, jeg.
- Men, du, kan du ikke prøve å se litt på alle knappene og prøve å finne en som ser ut slik jeg beskrev: En vannrett strek med en trekant over.
- Du, nå kom det NRK!
- Du skrudde på TV-en? Den kan du egentlig bare skru av, for du trenger ikke å ha på den nå.
- Ja, men, jeg må jo ha på fjernsynet for å få avsluttet filmen.
- Nei, det holder at DVD-spilleren er på.
- Nei, jeg pleier å måtte ha på fjernsynet.
- Ok, men da lar du TV-en stå på. Har du funnet den knappen jeg ba deg lete etter?
- Nei, det er så mange knapper her! Jeg trykker på alle, men det hjelper ikke.
- Ok, men hvis du ser på selve DVD-spilleren, vil du nok helt sikkert finne den rette knappen. Det er ikke alle spillere som har den knappen på kontrollen, men på spilleren vil du garantert finne den.
- På spilleren? Uff, da må jeg jo ned på gulvet. Jeg har så dårlige knær, skjønner du. Må jeg virkelig ned på gulvet?
- Tja, jeg vet ikke helt om noen annen måte du skal få ut den plata akkurat nå. Beklager.
- Ja, vel...
- Ser du en knapp med en vannrett linje og en trekant over?
- Er den på høyre side?
- Det vet jeg ikke, det er forskjellig på alle spillere.
- Det kan vel ikke skade at jeg trykker litt på alle knappene. Jeg trykker på alle knappene, jeg.
- Det er kanskje lettere å få det til om du leter etter den knappen jeg beskrev, for nå kan det hende du skrur av spilleren før du kommer til den rette knappen.
- Nå har jeg trykket på alle knappene to ganger, men ingenting skjer. Jeg skrur av fjernsynet, jeg.
- Ok ..
- Sånn, nå har jeg skrudd av fjernsynet. Nå er det bare det lille røde lyset jeg kan skru av om natten når jeg skal sove. Hva skal jeg gjøre nå?
- Du, vi prøver å ta en titt på den kontrollen din igjen. Kan du se nøye på alle knappene og se om du finner en knapp som har en vannrett linje med en trekant over?
- [allerede etter ett sekund] Ja, den er grønn.
- Det kan godt hende! Prøv å trykke på den!
- ÅÅÅÅÅÅÅÅ, NÅ ÅPNET DEN SEG!!! Så flott! Tusen takk for hjelpen!

Dette var bare et sammendrag. Samtalen varte i over fem minutter.

Etiketter:

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hahahahahaha, tror jeg ler meg skakka! Gamle mennesker er morsomme! :D

30 desember, 2006 16:11  
Anonymous Anonym said...

Haha, utrolig bra! :D
Det er det som er så sjarmerende med gamle mennesker. At de har levd så lenge, men likevel ikke skjønner alt. Hun hørtes ut som en søt dame.

30 desember, 2006 17:21  

Legg inn en kommentar

<< Home