onsdag, desember 21, 2005

Bokhandlerjenta

Jeg var i bokhandelen i går.
Litt fordi jeg måtte finne noe jeg kunne ønske meg til jul
Mest
fordi jeg håpet at den søte bokhandlerjenta var på jobb.

Det var hun.

Jeg hadde håpet jeg kunne spørre om noe fornuftig, men hun sto i kassa og hadde dårlig tid. Så jeg nøyde meg med å finne noe jeg kunne ønske meg til jul. Sånn rent bortsett fra at jeg ikke fant noe jeg kunne ønske meg til jul.

Men, jeg trøstet meg med at det kunne gått riktig galt. Samtalen med henne.

- Hei, trenger du hjelp?
- Ja, jeg går egentlig bare og surrer rundt her og prøver å finne noe jeg kan ønske meg til jul. Jeg hadde i utgangspunktet bare ønsket meg penger til klær av mamma og pappa, men så tenkte jeg at det kanskje ble litt kjedelig i lengden. Og dessuten er jeg jo snart ferdig med den boka jeg holder på med nå. En tid for alt av Karl Ove Knausgård, lest den? (Jeg snakker alltid for mye når jeg er nervøs - ellers også, egentlig)
- Nei.
- Ok, det burde du! Veldig fascinerende bok om engler og bibelhistorien på en ny måte.
- Åh... Nei, jeg er ikke kristen, så...
- Å, nei, men det trenger du ikke være fordi, den er liksom...
- Du, ikke prøv å frelse meg, eller hva det er du gjør. Jeg lar meg ikke prakke på religiøse bøker.
- Nei, men...
- Hei, trenger du hjelp?
- Ja.
- Med hva?
- Jeg er på jakt etter en bok.
- Gratulerer, du er i en bokhandel.
- Hehe, ja, da har jeg vel kommet til himmelen, med tanke på mitt ærend.
- Du, slutt med den misjoneringa di. Jeg er ikke interessert i å bli kristen.
- Nei, altså, jeg mente bare...
- Hei, trenger du hjelp?
- Ja, jeg lurte på om du kunne anbefale en bok.
- Hva slags bok da?
- En bra?
- Ja, men, sjanger.
- Ah.. Jeg liker litt sånne rare oppslagsverk over rare ting.
- Leksikon?
- Nei, sånne andre.. For eksempel sånn med forklaring på rare ord og slikt.
- Ordbok?
- Nei, jeg mener.. altså..
- Ja?
- Kunne du anbefalt en god roman?
- Nei, jeg leser ikke bøker, jeg.
- Jobber du ikke i bokhandel, da?
- Jo, men bokhandler og bokleser er to forskjellige ord. Kanskje du skulle kjøpt den ordboka.
- Ja, kanskje. Hehe.
- Da blir det 198 kr.
- Hva?
- For ordboka.
- Åh, men jeg skulle ikke…
- Vil du ha pose?
- Eh, ja, takk.
- Da kan du bare dra kortet ditt.
- Takk.
- God jul!
- God jul.

Jeg er glad hun ikke hadde tid til å snakke med meg.

Etiketter: