lørdag, desember 03, 2005

Begynner jeg å bli å gammel?

Jeg sto opp, dusjet og gikk inn i stua for å sette på noe musikk. Jeg snurra i gang Jack Johnson.
Da slo det meg: Jeg hører bare på rolig musikk for tiden. Ash, Fatboy Slim og Weezer har måttet vike plassen for Ane Brun, Fiona Apple og Antony and the Johnsons.

Er det et tegn på at jeg begynner å bli gammel?

I går tenkte jeg at jeg kanskje burde begynne å tenke litt mer på miljøet - sortere avfall og styre unna produkter med for mye embalasje.

Når det kommer barn på døra som selger lodd til inntekt for skoletur, slenger jeg ikke igjen døra mens jeg mumler noe om at jeg ikke har kontanter. Nei, nå sier jeg: "Oi, ja, det vil jeg gjerne støtte opp om. Hvor skal dere? Så spennende! Der har jeg vært en gang. Vent litt, så skal jeg se om jeg har noen småpenger. Se her, ja. 20 kr. Hvor mange lodd får jeg for det? 10 stykk! Så flott! Dere får sørge for at jeg vinner, da. Ring på der borte, ja, han kjøper sikkert lodd. Lykke til videre og god tur!"

Er det tegn på at jeg begynner å bli gammel?

Når jeg ble sulten før, kjøpte jeg en baguette og en tube smøreost og tenkte ikke noe mer over det. Nå kjøper jeg inn brød for to uker av gangen, deler det i to og fryser det ned. Jeg kjøper brød på Rema 1000, for der koster kneippen bare 4 kr, og den metter dessuten mer enn de andre billigkneippbrødene. Før, når jeg la meg, lurte jeg på om det var troll under senga mi. Nå lurer jeg på om jeg har husket å ta opp brød fra fryseren.

Dessuten vet jeg at kneipp skrives med to P-er.

Er det et tegn på at jeg begynner å bli gammel?

Dessuten synes jeg det er fint å gå i kirken på julaften, jeg leser bøker selv om jeg ikke må, jeg drikker kaffe og te - og øl, selv om det ikke er for å bli full. Jeg rydder og koker kaffe når det kommer gjester, og ønsker dem god tur hjem når de drar. Der jeg før hadde hår, har jeg nå fått viker og jeg bryr meg ikke lenger om at jeg kanskje har luesveis, når jeg kommer inn, rød og frisk i kinnene og drar av meg lua. Og jammen liker jeg fyrstekake og rullade også.

Er alt dette tegn på at jeg begynner å bli gammel?

Kanskje.

Men, så lenge jeg fortsatt elsker å se tegnefilm, spise gele, bygge kindereggleker, kaste snøball, drikke brus, leke med lego, tegne, tiss- og spyhumor, le av politisk ukorrekte ting og ikke har så mye peil på politikk - så tror jeg ikke det er noen fare.

Foreløpig.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

kanskje ikke gammel, bare litt voksen?

09 desember, 2005 01:32  

Legg inn en kommentar

<< Home