torsdag, januar 18, 2007

Ironisk advarsel?

Satt og ventet på t-banen, og ble etter hvert oppmerksom på advarselen nederst på skjermen som viser kommende avganger:


Anførselstegn brukes vanligvis ...
1) ... for å markere sitat, replikk eller tanke.
2) ... på titler på f.eks. bøker eller filmer.
3) ... for å markere distanse eller forbehold.

Dette fører oss til tre mulige tolkninger av Oslo Sporveiers budskap:

1) "Oppmerksom" er et sitat. Her ser jeg for meg følgende scenario i advarselsavdelingen i Oslo Sporveier:
Ahlsen: Ok, da har vi opplyst om problemet, men jeg føler vi også bør oppfordre til forebyggende tiltak fra publikums side. Noen forslag?
Berg: Hva med "Vær skummel!"?
Ahlsen: Ja, hvis man er skummel, vil kanskje bandittene holde seg unna. Men tenk om de har pistol?
Berg: Da må det stå "Vær skuddsikker!"
Ahlsen: Jeg synes det blir litt mye å kreve.
Berg: Da er det nok best å være usynlig! "Vær usynlig!"
Ahlsen: Du, Berg, nå kom jeg på et fint ord jeg hørte her forleden.
Berg: Ja?
Ahlsen: "Oppmerksom"
Berg: Oppmerksom?
Ahlsen: Ja, men i anførselstegn.
Berg: Å.. "Oppmerksom"?
Ahlsen: Se der, ja, slik skal man håndtere et sitert ord. Skriv det nå inn på datamaskinen.
Berg: Skal vi se.. "Vær 'oppmerksom'!"
Ahslen: Godt jobbet, Berg. La oss gå ned i kantinen og dele en Lohengrin!

2) "Oppmerksom" er en tittel. Vær en bok! Vær en film! Vær et maleri! Kunst eier ikke lommebøker, altså kan man ikke stjele en lommebok fra kunstverk.

3) Man skal ikke være oppmerksom. Det hele var ironi og sarkasme fra Oslo Sporveier. Alle skjønner jo at oppmerksomhet ikke er så veldig lurt når det kommer til lommetyver. Vær fraværende og drømmende!

Jeg er ikke helt fornøyd med noen av teoriene, men synes teori nr. 2 virket mest interessant, så jeg skal prøve å være en bok ved navn "Oppmerksom" neste gang.

2 Comments:

Blogger Kjetil Østereng said...

Så alle de gangene moren min skrev på julekortene: Hilser fra de "håpefulle", mente hun egentlig noe annet?

18 januar, 2007 01:22  
Blogger Leander said...

Nei, hun siterte din far :)

18 januar, 2007 01:41  

Legg inn en kommentar

<< Home